Halogatási taktika
A hitelválságra adott banki trükkök közül elsőként egy olyat néznék meg, amit „halogatásként” nevezhetünk el. Ennek a lényege, hogy a hitelbírálati időt indokolatlanul hosszú ideig elhúzzák, közben rendszeresen újabb papírok benyújtását kérik.
Ezt a módszert több bank is alkalmazta/alkalmazza, mivel előnye a bank számára, hogy hosszabb ideig titokban tudja tartani a likviditási nehézségét, mivel kifelé azt kommunikálja, hogy zavartalanul működik a hitel és lízing kérelmek befogadása, bírálata, nem növekedett az elutasított hitelek aránya sem. Sok esetben az ügyfél lép vissza a hitelkérelemtől egy idő után, mikor megunja a sokadik hiánypótlást, a több hónapig húzódó hitelbírálatot, stb.
Lakáshitel esetén, ha az ügyfél eléggé kitartó, vagy nincs már ideje más bankhoz fordulni, akkor az is előfordul, hogy a hosszas bírálati időnek a fizetési határidő (és az eladó türelmének) lejárta vet véget. Leginkább ezért elítélendő a banknak ez a taktikája, mivel ennek következtében sokszor milliós nagyságrendű károkat okoz az ügyfélnek a foglaló elvesztése által.
Azoknál a bankoknál ahol ezt alkalmazták, ott átmenetileg meg tudták ugyan oldani a cikksorozat bevezetőjében feltett kérdést: „Hogyan tudja a hitelkihelyezést zavartalanul folytatni, úgy hogy közben mégse kelljen egy új hitelt se folyósítania?”. Ennek utólag az lett a következménye, hogy a független hitel és lízingközvetítők elpártoltak ezektől a bankoktól, és miután a bank pénzügyi helyzete stabilizálódott és már tudna kihelyezni hitelt, akkor már a közvetítők nem viszik oda az ügyfeleiket. Mivel a hitelválság még átláthatatlanabbá tette az ügyfelek számára a banki hitelpiacot, így az elindulása óta egyre inkább keresetté váltak azok a független hitel és lízingtanácsadók, akik sikerrel intézték el ügyfeleik számára a hitel, vagy lízingkérelmek folyósítását.
Szerző: Hitel és Lízing Centrum